Berulang dan Apendisitis Kronik - Ayurveda Rawatan Herba

Berulang dan Apendisitis Kronik - Ayurveda Rawatan Herba

Apendiks akut adalah keradangan akut lampiran, dan dicirikan oleh sakit di bahagian abdomen, loya hak atau pusat dan demam. Jika dikendalikan dengan pengurusan konservatif termasuk cecair intravena dan antibiotik, keradangan ini reda dalam kebanyakan pesakit; Walau bagaimanapun, sesetengah orang cenderung mempunyai episod berulang keadaan ini, di mana mereka biasanya dinasihatkan pembedahan, untuk mengelakkan risiko pecah lampiran. Alternatif, sesetengah pesakit mempunyai halangan sebahagian daripada lampiran dan jangkitan bakteria yang sederhana, di mana keadaan ini dikenali sebagai apendiks kronik. Keadaan ini memerlukan tahap yang lebih tinggi kewaspadaan di pihak doktor atau pakar bedah untuk betul mendiagnosis keadaan dan memulakan rawatan tepat pada masanya. Siasatan moden seperti ujian darah, x-ray, ultrasound dan imbasan boleh membantu dalam diagnosis.

Rawatan Ayurveda apendiks kronik atau berulang terdiri daripada antibiotik dan terapi anti-radang, kawalan kesakitan dan penyingkiran sisa apa-apa halangan dalam lampiran untuk mengelakkan berulang. Ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala (Tiga buah-buahan), Triphala-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Punarnavadi-Guggulu digunakan untuk merawat jangkitan tempatan dalam usus. Ubat-ubatan lain seperti Kutaj-Parpati dan Panchamrut-Parpati juga boleh membantu dalam proses ini. Ubat-ubatan seperti Kamdudha-Ras, Sutshekhar-Ras, Praval-Panchamrut-Ras, Yashtimadhuk (Glycyrrhiza glabra), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Praval-Bhasma, Shankh-Bhasma, Guduchi (Tinospora cordifolia), Saariva ( Hemidesmus indicus) dan Usheer (Vetiveria zizaniodes) digunakan untuk mengurangkan radang dalam lampiran dan bahagian-bahagian yang bersebelahan usus.

Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Punarnavadi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Varunadi-Qadha, Punarnava (Boerhaavia diffusa), Tulsi (Ocimum sanctum), Mandukparni (Centella asiatica), Nimba (Azadirachta indica), Daru-Haridra (Berberis aristata), Haridra (Curcuma longa), Chirayta (Swertia chirata) dan Varun (Crataeva nurvala) digunakan untuk menyelesaikan apa-apa halangan dalam lampiran dan dengan itu mengurangkan bengkak, keradangan dan pembentukan gumpalan dalam lampiran. Ubat-ubatan seperti Agnitundi-Vati, Vish-Tinduk-Vati, Shankh-Vati, Chitrakadi-Vati, Hingashtak-Churna, Lashunadi-Vati, Vishwa (Zinziber officinalis), Yava-Kshar dan Surya-Kshar digunakan untuk mengurangkan sakit di bahagian abdomen dan proses menggelembung perut. Ubat-ubat ini juga berguna dalam mengurangkan atau mencegah rasa loya dan muntah-muntah.

Kebanyakan ubat-ubatan yang disebutkan di atas perlu diberi untuk tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan untuk membawa resolusi lengkap apendiks kronik dan dengan itu mengurangkan kemungkinan berulangnya keadaan. Ubat-ubatan yang sama adalah sama berkesan dalam apendiks akut; Walau bagaimanapun, terdapat risiko yang lebih besar daripada penembusan yang pesakit dan pengambil penjagaan perlu diberi kesedaran tentang. Walaupun risiko penembusan adalah lebih kurang dengan apendiks kronik, risiko ini perlu ditunjukkan kepada pesakit; dan doktor yang merawat perlu sentiasa berjaga-jaga bagi apa-apa tanda-tanda mungkin dan gejala yang boleh menunjukkan penembusan a. Apabila ia adalah jelas bahawa apendiks itu telah diselesaikan sepenuhnya, ubat-ubatan seperti Suvarna-Sutshekhar-Ras dan Suvarna-Parpati boleh digunakan untuk Menguatkan usus dan mengurangkan lagi peluang untuk berulang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar