Teori di sebalik Akupunktur

Teori di sebalik Akupunktur

Akupunktur adalah Amalan Perubatan Cina yang sebenarnya sangat terperinci, walaupun juga agak mudah difahami. Ia berharap dari membaca artikel ini, anda akan mendapat pemahaman yang lebih jauh dan dapat membuat keputusan yang lebih baik mengenai akupunktur. Teori asas di sebalik akupunktur adalah bahawa mereka adalah Meridian (baris meletakkan aka bertenaga) yang berjalan di seluruh anatomi manusia. Mereka mengalir jauh lebih dalam daripada kulit. Ini Meridian wujud di pasang dan mengandungi beberapa titik akupuntur antara matlamat mereka. Sistem meridian mengandungi 12 saluran utama, di mana mata tertentu telah ditemui.

Dari pemerhatian merangsang ini pelbagai titik tekanan, beberapa kesan yang luar biasa telah ditemui, walaupun meridian ini tidak boleh dikenal pasti secara fizikal. Ia telah dibangunkan sejak sekurang-kurangnya beberapa daripada beribu tahun; hasil daripada memasukkan jarum mata tertentu dalam tubuh manusia. Sistem Meridian boleh dianggap sebagai satu rangkaian aliran tenaga dalam badan yang membawa kepada pusat-pusat tertentu, seperti paru-paru, jantung, dan bahagian-bahagian kritikal lain badan. Terdapat banyak carta dan graf yang peta ini disediakan.

Dalam carta ini, adalah beberapa perkara yang berbeza di sepanjang meridian yang dipanggil acupoints. Antara meridian ini mempunyai banyak acupoints, manakala yang lain kurang. Jarak-jarak antara mereka berbeza juga. Tidak hairanlah jika ia mengambil masa yang lama untuk mencari mereka. Ia dipercayai meridian adalah laluan Qi (atau tenaga) di dalam tubuh manusia. Qi adalah satu konsep penting kepada kepercayaan Tao. Ia dianggap sebagai hidup berkuat kuasa di sebalik segala-galanya. Ia datang dalam banyak kebudayaan tradisional termasuk dari Jepun, India, Yunani, Afrika, dan lain-lain lagi. Ia adalah satu kebimbangan utama Pengamal Perubatan Cina. Idea dengan akupunktur ialah, aliran Qi adalah seperti sungai. Ia akhirnya mengalir kepada badan utama air. Dalam aliran ini terdapat banyak arus.

Pengamal akupuntur memohon tekanan dengan jarum untuk ini acupoints diketahui, dan merasakan bahawa ia mengubah corak aliran Qi kepada kurang bergelora, berhenti masalah yang disebabkan oleh aliran yang tidak wajar. Terdapat banyak keadaan yang sekurang-kurangnya telah bertambah baik, jika tidak dikeluarkan oleh akupunktur diberikan oleh diamalkan (dan layak) profesional. Mereka sering bekerja dari mata jauh dalam meridian untuk orang-orang yang dekat dengan kawasan yang menyebabkan masalah. Walaupun rawatan jangka panjang boleh mempunyai manfaat yang, sering satu sesi boleh menunjukkan dengan segera keputusan yang memberangsangkan juga.

Satu lagi aspek teori akupunktur adalah bagaimana ia telah menghuraikan corak penyakit yang berbeza, dan juga sejauh mana mereka. Ini adalah di mana ia mendapat lebih kompleks. Selalunya pengamal perlu membezakan antara organ ketidakharmonian (Zang Fu), dan masalah saluran. Yang terakhir ini sering menunjukkan keputusan yang lebih cepat daripada akupunktur, walaupun kedua-dua keadaan yang sangat boleh dirawat dengan kaedah ini alternatif.

Secara keseluruhan, Bellevue akupunktur pasti dicari oleh banyak untuk mengurangkan banyak masalah, ada yang mencari tempat keputusan benar-benar berkesan. Sementara yang lain mendapati bahawa cara konvensional dan alternatif menyelesaikan masalah mereka yang lebih baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar